Jakie diety są popularne w 2020 roku?

Last updated on: Published by: admin 0

Dzisiejsze czasy poniekąd zmuszają nas do prowadzenia szybkiego niezdrowego trybu życia. Typowe dni każdemu z nas mijają bardzo szybko i ciężko znaleźć choć chwilę dla siebie. W tej sytuacji często zaniedbujemy nasze zdrowie, zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Warto jednak uświadomić sobie w którymś momencie, że w perspektywie kilku lat takie działania mogą negatywnie wpłynąć na nasz organizm, przez co jak najszybciej powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na to co jemy oraz jak żyjemy. W tym celu warto bliżej przyjrzeć się dziennemu jadłospisowi i zastanowić się, jaka dieta będzie dla nas najlepsza.

Na co zwrócić uwagę podczas odżywiania się?

Zapewne każdy słyszał już powiedzenie, że jesteśmy tym, co jemy. Świetnie obrazuje ono, jak duży wpływ na nasz wygląd oraz zdrowie ma spożywane przez nas jedzenie. Z tego powodu powinniśmy skrupulatniej podchodzić do naszych wyborów żywieniowych. Dietetycy radzą, że z diety powinniśmy wykluczyć przede wszystkim cukry oraz niezdrowe tłuszcze. Jest to dobra rada, jednak należy mieć na uwadze, że zbyt rygorystyczne wytyczne w diecie mogą doprowadzić do zgoła odmiennego skutku.

Obecnie sporo osób próbuje znaleźć pewien balans, właśnie pomiędzy zdrowym odżywianiem, a spożywaniem także swoich ulubionych przekąsek. Wydaje się to bardzo dobre podejście, a szczególnie jest ono rozpropagowane wśród osób ćwiczących na siłowni. Jak widać po tych osobach, taki sposób żywienia w połączeniu z odpowiednim treningiem przynosi bardzo dobre skutki. Należy jednak pamiętać w tym wszystkim, aby dostarczać odpowiednią ilość kalorii oraz mikroskładników.

Najskuteczniejsza dieta w 2020 roku

W 2020 roku można zauważyć wzrastający trend liczenia kalorii wśród osób dbających o swoje zdrowie. Jest to bardzo dobry sposób na to, aby spożywać to co chcemy, a przy okazji zachować przyzwoitą formę. Na świecie taka dieta jest spopularyzowana już od bardzo dawna i nosi ona nazwę „IIFYM” (if it fits your macros), co dosłownie oznacza „jeśli mieści się w Twoim makro”. Głównym założeniem tej diety jest liczenie kalorii ze spożywanych posiłków. 

Aby dieta spełniała swoje założenia, należy na początku wyliczyć odpowiednią pulę kalorii, którą będziemy spożywać każdego dnia. Pulę kalorii wyliczamy na podstawie dostępnych w sieci kalkulatorów i dostosowujemy ją do swoich potrzeb, np. w celu utraty tkanki tłuszczowej bądź w celu nabrania masy mięśniowej. Następnie powinniśmy spożywać posiłki w podziale, gdzie np. 80% kalorii powinniśmy spożywać ze zdrowego jedzenia, a 20% z tzw. niezdrowego jedzenia. W Polsce taki sposób żywienia jest rozpowszechniony także pod nazwą „Jedz co chcesz, wyglądaj jak chcesz”.

Zdrowie – dlaczego utrzymanie prawidłowej wagi ciała jest tak ważne dla zdrowia

Last updated on: Published by: admin 0

 Najnowsze czasy charakteryzują się tym, że zmienia się styl życia. Już nie trzeba aż tak dużo energii przeznaczać na walkę o pożywienie. Praca również jest coraz lżejsza z powodu rozwoju najnowszych technologii. Jednocześnie mamy powszechny dostęp do wysoko przetworzonej żywności, która jest coraz bardziej atrakcyjna smakowo. Wszystkie te czynniki powodują dodatni bilans energetyczny. Oznacza to, że organizm otrzymuje więcej energii, niż mu jest to potrzebne do życia. Taki stan rzeczy, z czasem powoduje nadmierny i niepotrzebny wzrost masy ciała.

Nadwaga i otyłość

 Istnieją sposoby obliczania ilości nadmiernych kilogramów. Nieznacznie przekroczony wskaźnik BMI świadczy o nadwadze. Stan taki powinien być pewnym ostrzeżeniem, dla danej osoby, albowiem stąd już zazwyczaj jeden krok do otyłości. Niestety mimo powszechnego propagowania zdrowego stylu życia, liczba osób otyłych wzrasta w zastraszającym tempie. Jeszcze  nigdy nie było tyle otyłych osób wśród dzieci i młodzieży. Zwłaszcza u młodych ludzi jest to zjawisko bardzo niebezpieczne. Powstają wtedy choroby, z którymi ludzie borykają się przez resztę życia.

Choroby, które mają źródło w otyłości

 Najczęściej spotykane choroby przy nadmiernej wadze, to te które wynikają z upośledzenie metabolizmu. Można do nich zaliczyć cukrzycę typu 2, hipertriglicerynemię, hipercholesterolemię, kamicę żółciową czy też stłuszczenie wątroby. Wysoki cholesterol może być przyczyną choroby miażdżycowej. Nadwaga to również ryzyko podwyższonego ciśnienia, co grozi udarami i wylewami. Ciśnienie wewnątrzbrzuszne to groźba żylaków, refluksu, nietrzymania moczu a przede wszystkim zapalenia żył kończyn dolnych.

 Nieprawidłowa dieta, skutkująca nadwagą, jest również powodem powstawania licznych odmian nowotworów. Przede wszystkim powszechnego raka jelita grubego. Jej skutkiem mogą być również nowotwory sutka, jajnika, trzonu macicy i gruczołu krokowego.

 Nadwaga i otyłość powodują również zmiany zwyrodnieniowe stawów. Dzieje się tak, gdy stawy muszą nosić ciężar większy niż przy normalnej budowie ciała. W takich przypadkach cierpią nie tylko stawy kolanowe, ale również stopy, stawy biodrowe i kręgosłup.

Obniżenie jakości życia

 Niewątpliwie otyłość sprawia, że życie staje się cięższe, i to nie tylko oznacza brak sprawności. Do tego dochodzi również pewne wykluczenie społeczne, dyskryminacja a przede  wszystkim obniżenie poczucia własnej wartości. W mediach istnieje też  wszechobecny kult atrakcyjnego i wysportowanego ciała, co powoduje jeszcze większą frustrację.

Wybrać zdrowie

 W każdym stadium otyłości istniej sposób wyjścia z problemów. Poza chirurgicznymi zabiegami zmniejszania żołądka, istnieje opcja zmiany nawyków żywieniowych a przede wszystkim zmiany stylu życia. Oznacza to zdrowe, niskokaloryczne jedzenie a także aktywność fizyczną. Zazwyczaj wiąże się to z pewnym wysiłkiem, jednak organizm szybko się odwdzięcza dobrą formą i zdrowiem.